ВсичкиИнтервютаHR ТенденцииКариерно развитие
Медийни

Креативност, гъвкавост и устойчиви бизнес модели – изходът от сложната икономическа обстановка

Автор: disislav.georgiev  |  Дата на публикуване: 2022-11-16 09:26:00  |  Промяна: 2022-11-16 09:26:26

Около това мнение се обединиха участниците в новото издание „Tech 21:Кръгова икономика” на Bloomberg TV Bulgaria

Динамичните и предизвикателни времена като днешните изискват креативност и гъвкавост, както и устойчиви и нови бизнес модели. Около това мнение се обединиха участниците в новото издание на специалния телевизионен проект „Tech 21:Кръгова икономика” на Bloomberg TV Bulgaria. Във високо дискусионно ниво представители на бизнеса, оставили в миналото модела „добий, произведи, използвай, изхвърли“, очертаха възможностите към преминаване в кръгова икономика от вече наложения линеен модел. Специалното издание се излъчи в ефира на бизнес телевизията на 13 ноември от 20:00 часа. Модератор на събитието беше журналистът Денислав Борисов - специалист комуникации, част от маркетинг екипа на denkstatt България.

Лидерството носи огромен ангажимент към обществото, към клиентите, към света, в който живеем. Това посочи Кремена Георгиева -  мениджър „Корпоративни комуникации“ на Кауфланд България. „Ние непрекъснато работим в посока да надграждаме, да разширяваме темите, по които инвестираме, които са пряко свързани с нашата дейност. Работим по точно конкретни цели свързани с намаляване на пластмасата, намаляване на въглеродния отпечатък, увеличаване на дейностите, които извършваме под формата на реален ангажимент към обществото, в което реализираме бизнеса си, така че за нас тези неща вървят заедно - лидерството и лидерството в ЕSG политиката“, допълни тя.

Според Кремена Георгиева, естествения ход по отношение на бизнеса в предизвикателната икономическа обстановка е инвестирането на все по-големи бюджети във все по-смислени, целенасочени и истински променящи заобикалящата ни среда кампании и инициативи.

Световен шампион на технологичната трансформация е много сериозна цел, която нашите колеги са поставили и съответно имаме няколко стълба в стратегията, които вярваме, че ще ни доведат до това място. Това заяви Станислав Станев - технически директор на „Веолия“ България, по време на „Tech 21:Кръгова икономика” по отношение на стремежа на компанията към екологична трансформация.

Първият стълб е да сме в услуга на нашите клиенти, които все повече се борят с климатичните промени и на практика ние виждаме в ежедневието си, че климатичните промени стават все по-предизвикателни. Вторият стълб на тази стратегия за екологична трансформация е ние да предотвратяваме замърсяването на водата, почвите, на въздуха, в което имаме водещи технологии“, заяви той. По думите му третият стълб в стратегията на компанията е свързан с ресурсите.

В рамките на специализирания проект проф. д.ик.н. Димитър Канев – зам.-ректор на ВСУ "Черноризец Храбър", очерта няколко ключови теми, върху които е важно да бъдат подготвени следващите поколения.

Едната е нисковъглеродното електричество. Когато говорим за възобновяеми енергийни източници, това което предстои е новата ядрена енергия, вероятно и ядрения синтез“, смята той. По негово мнение друга ключова тема са възможностите за съхраняване на енергия и усъвършенстването на новия тип батерии.

Колко далеч сме от момента, в който един автомобил ще може изцяло да бъде рециклиран, В ексклузивно интервю за проекта коментира Филип Брюне - старши вицепрезидент на алианса Renault-Nissan-Mitsubishi. „Кръговата икономика едва сега започва. Много хора говорят за нея, но тя ще се случи наистина едва когато автомобилните батерии стигнат до втория си цикъл и когато започнем реално да ги рециклираме“, уточни той.

 „За момента ние сме едни от пионерите, защото произвеждаме електромобили вече от 12 г. Мнозина говорят за това, но ние сме от съвсем малкото, които вършат нещо на практика. Ще ни трябват още няколко години да направим процеса завършен. Смятам, че това ще стане до 3-4 г.“, посочи Брюне.

Той сподели и своето виждане относно превръщането на електромобилите в по-доходни от конвенционалните модели с вътрешно горене. „Имаме няколко различни равнища, на които можем да намаляваме разходите. Създаването на специална платформа за електромобили е важна стъпка в тази посока. При електромоторите също има потенциал за подобрение, както и при силовата електроника и разбира се при батериите“, смята той.

Успешен ли е всъщност един бизнес модел, който е базиран на грижата към околната среда, коментира Стойчо Наков - основател на Eco Switch и собственик на Station zero. „Аз вярвам, че е така. Ние стартирахме бизнеса си, смея да твърдя, по типичния стартъп модел - видяхме един проблем и си зададохме въпроса „Какво можем да направим, за да го решим?“. В случая този проблем е глобалното замърсяване с еднократна пластмаса“, коментира той.

Наков обясни повече бизнес модела „наливно пазаруване“. „Ние елиминираме опаковката от уравнението. Нашите клиенти идват със собствена опаковка и могат да си налеят шампоан, може да бъде перилен препарат. По този начин нямаме никакъв отпадък от потребителя, както и ние самите в нашите операции, защото това, което ние правим, е да въртим едни и същи бутилки, които се пълнят отново и отново с продукти“, разясни той.  По време на „Tech 21:Кръгова икономика” той сподели своето мнение относно това възможен ли е животът с нулев отпадък. „Когато говорим за нулеви отпадъци трябва да имаме предвид основните Zero waste принципи, които ни водят и могат да бъдат водещи както в личния живот, така и в бизнеса, а именно 5-те принципа – refuse, reduce, reuse, recycle и rot“, посочи той.

Ексклузивно интервю за специалното издание на Bloomberg TV Bulgaria даде и д-р Томас Бекер – вицепрезидент на BMW Group. Той очерта защо кръговата икономика е толкова важна за устойчивото развитие. „Вече е съвсем ясно, че целите на Парижкото споразумение не могат да се постигнат просто със замяната на една технология за задвижване с друга. Електромобилите имат много висок отпечатък от гледна точка на въглеродни емисии и поглъщане на ресурси, ако не положим специални усилия да ги намалим. Един от най-значимите начини за това е кръговата икономика, използването на рециклирани материали“, заяви той и даде пример.

Ако използвате рециклиран алуминий ще спестите 80% от емисиите в сравнение с новодобития. Също толкова висок ефект има рециклираната стомана, защото голяма част от въглеродния отпечатък идва от първичната фаза на обработка на суровините. С повторно използване на материалите се понижават не само емисиите, но и много индиректни ефекти“, посочи той.

Бекер коментира още в кои сектори кръговата икономика е най-голямо предизвикателство. „Не бива да мислим само в затворения кръг на автомобилната промишленост. За кръговата икономика човек трябва да мисли в по-широк мащаб, а не само в границите на един отделен сектор. Например, за нашите интериори вече използваме пластмаса, която идва от стари рибарски мрежи“, каза той.

Смятам, че през последните години цялото общество вече започва наистина да узрява за необходимостта да сменим икономическия модел към висока кръгова икономика, неутрална икономика“. Това заяви Диана Димитрова - директор „Природозащитни програми“ на WWF. Тя очерта екологичните ползи от кръговата икономика.

Когато се ползват по-малко ресурси, това е свързано с нарушаване в по-малка степен на природните екосистеми и в много по-малка степен увреждане на биоразнообразието. Когато се преминава към кръгова икономика и се ползват по-малко ресурси, това е свързано с използването на по-малко вода, а знаем, че в контекста на климатичните промени все повече държави ще страдат от недостиг на свежа вода. Преминаването към кръгова икономика е свързано с по-малко токсични емисии във въздуха, във водата и в почвите“, уточни тя. Димитрова допълни още, че освен екологични, са налице и много значими икономически ползи.

Освен в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, специалното издание „Tech 21: Кръгова икономика“ се излъчи и във водещите канали на Investor Media Group.

Проектът се излъчва със специалната подкрепа на „Веолия“ България, „Кауфланд България“, Варненски свободен университет (ВСУ) „Черноризец Храбър“, Eco Switch, WWF, denkstatt България.

Медийни партньори са Investor.bg, Dnes.bg и сп. „Мениджър“.


Анкета
Какво искате да се подобри на сайта Rabota.bg
Функциите
Да има по- голям избор от обяви
Да има по- голям избор работодатели
Сайта е сложен за използване и ми е трудно да се оправя
Всичко посочено
RSS Новини