ВсичкиИнтервютаHR ТенденцииКариерно развитие
Медийни

На интервю за работа. Как да изпъкнете пред кандидатите?

Автор: Росица Радоева  |  Дата на публикуване: 2016-08-10 11:35:00  |  Промяна: 2016-08-10 15:55:28

Бъдете гъвкави знайте, че няма безплатен труд и искайте своето финансово възнаграждение

За първа година Rabota.bg организира кариерно консултиране с една от водещите HR агенции у нас „Horizons Bulgaria“. Консултантската фирма е с над 12 годишен опит на Българския пазар и на Балканите, специализирана е в подбора на персонал на средно управленско и експертно ниво.

През първото тримесечие на 2016 г. коефициентът на безработица за възрастова група от 15 до 29 г. е 13,9 %, сочи статистиката.

Причината, поради която този процент на млади хора у нас не намалява е, че те са изправени пред ситуацията на продължително търсене на работа, което ги обезсърчава и желанието да се реализират в тяхната сфера намалява.

Сайтът Rabota.bg съвместно с „Horizons Bulgaria“ насочва вниманието на кандидатите да се фокусират върху основните и най-важни стъпки, когато решат да кандидатстват за конкретна позиция: „Какво е важно да включите във вашето CV, така че да изпъкнете пред останалите кандидати“, „Как да структурирате мотивационното си писмо и на какво да наблегнете в него“, както и основни съвети към кандидати в сферата на икономиката, така че да се харесат от работодателя и да бъдат поканени на интервю за работа.

Много хора си задават тези въпроси, но никой не може да намери точния отговор без професионалната намеса на експерти в тази област.

Десислава Георгиева, консултант проучвания и подбор на персонал в „Horizons Bulgaria“, ще ви даде ценни съвети, как да се развиете във вашата кариера.

1. Първата и най-важна стъпка е да подготвите вашето CV. Първо трябва да изберете формата му, който трябва да бъде изпратен към работодател в PDF вариант. Когато сте човек с опит и искате да акцентирате на растежа в кариерата си, изберете хронологично CV.
Стандартните секции в хронологичен ред са:

Данни за контакт/Работен опит
Образование/Квалификации
Технически умения/Езикови умения
Активности/Постижения/Интереси/Лични данни

Ако искате да изпъкнете пред останалите кандидати, трябва задължително да наблегнете на следните компоненти:

Име на работодател
Начална и крайна дата на работните ви взаимоотношения
Името на длъжността, която сте заемали
Задълженията, които сте изпълнявали

Полетата, които няма да попълвате, може спокойно да изтриете. Желателно е обаче преди образование и стаж да включите въведение за вас, нещо характерно, с което да се отличите от другите кандидати.

Има и няколко пожелателни точки, например:

Каква е основната сфера на дейност на работодателя, ако това е важно за позицията, за която кандидатствате, както и постиженията, с които можете да се похвалите на заеманата позиция от предишната ви работа.

За разлика от хронологичното CV, функционалната автобиография има за цел да изтъкне вашите умения, придобити по време на работа, които ви правят уникални и различни.

В случай, че вие завършвате средното си образование и досега не сте работили, но имате сертификати за владеене на чужди езици или пък сте пътували на обмен за 1 месец в чужбина, може да го впишете.

Вие имате организационни умения това е страхотно, но опишете от къде сте ги придобили, какво сте организирали, дори да е било мероприятие, форум или сте били на събитие, на което са ви помолили да бъдете помощник организатор, включете го. Това е важно за работодателя, тъй като вижда, че имате желание и амбиция да инвестирате в себе си и да се развивате. Основните неща във вашето CV, което прави впечатление са:

- по-представително е снимката да бъде във формат за личен документ, тоест паспортна снимка;
- електронната поща е желателно да бъде в Gmail;
- дата на раждане не е задължително да посочвате във вашето CV, защото може да бъде прието по различен начин, а именно дискриминационно.

Най-важното е да подчертаете вашите предимства и умения, които ви правят уникални и различни – съветват експертите от „Horizons Bulgaria“.

Наблегнете на това, че сте активни хора и ако имате любимо занимание или хоби, може да го впишете. Ако сте спортуваща личност, бъдещият ви работодател ще ви възприеме като нахъсан и амбициозен човек.

Формата на CV-то зависи от позицията за която кандидатствате, ако е свързана с финанси трябва да е максимално точно и ясна. Ако позицията за която кандидатствате е маркетингова, може да използвате вашето въображение и да направите CV-то си да изглежда малко по-цветнo и атрактивнo.

Десислава Георгиева от „Horizons Bulgaria“ съветва да си създадете профил в социално професионалната мрежа Linkedin. За разлика от CV-то, Linkedin съдържа връзките ви с различни хора, групите по интереси, в които членувате, експертите, от чието мнение се влияете, тезите, които споделяте, препоръките на хората, които ви познават. Чрез нея може да откриете много възможности за развитие в професионален план.

Мотивационното писмо е неразделна част от вашето CV и не бива да бъде пренебрегвано или пък изпращано за няколко различни позиции. Персонализирайте го за конкретната вакантна длъжност. Опишете каква е вашата мотивация и кое точно ви е накарало да кандидатствате за дадена позиция.

Идеята е да не преразказвате автобиографията си. Важно е да покажете защо искате да работите в тази компанията. Не започвайте с банални изречения, а ударете право в целта. Ако сте разбрали за вакантното място от някой ваш познат, споменете името му – това ще направи впечатление и ще заостри вниманието на работодателя, или дайте му да разбере, че се интересувате от компанията, например: „От дълги години следя вашата компания и видях, че имате отворена работна позиция“.

Идеята на мотивационното писмо е да се отличите от масата кандидати. За да увеличите шансовете си и да направите силно впечатление, в същинската част на писмото подчертайте своите знания за бизнеса на работодателя и акцентирайте специално на областите, в които можете да му помогнете: „Убеден съм, че познанията ми в сферата на финансите и счетоводството ще допринесат значително за успеха на вашата фирма“.

След като сте приключили с мотивационното писмо, се запознайте много добре с дейността на компанията. От колко време е на пазара, какъв пазарен дял държи. Бъдете подготвени да задавате въпроси към интервюиращия. Въпросите със сигурност ще напират у вас като се запознаете със същността на компанията и с нейната организационна структура.

И не на последно място, но основно притеснение предизвиква задаването на въпроса: „Какво финансово възнаграждение очаквате?“.

Целта на този въпрос е не да ви накара да се чувствате неудобно, а по скоро да се съпоставят какви са вашите изисквания и критерии с това, което работодателят може да ви предложи. Има рамки, които са заложени, и целта на този въпрос е да се види до колко кандидата влиза в тях.

Може да избегнете този неудобен въпрос, като го обърнете към работодателя: „Какво смятате, че трябва да е финансовото ми възнаграждение, спрямо опита и уменията, които имам до момента?“.

„Предимството при това консултантска компания да ви помогне с намирането на работа е, че ние се грижим за интереса както на работодателя, така и на кандидата“, казва Десислава Георгиева.

Бъдете гъвкави знайте, че няма безплатен труд и искайте своето финансово възнаграждение.


Анкета
Какво искате да се подобри на сайта Rabota.bg
Функциите
Да има по- голям избор от обяви
Да има по- голям избор работодатели
Сайта е сложен за използване и ми е трудно да се оправя
Всичко посочено
RSS Новини